Nieuwe rollercoaster voor Bellewaerde05 maart 2018

Dawson Duel Alpine Coaster extra troef voor Bellewaerde


Bellewaerde staat bekend als een plek waar met de hele familie plezier en avontuur beleefd wordt. Het park in het West-Vlaamse Ieper belooft spetterende attracties in een mooie natuur. Het behoort daarmee tot de absolute top in zijn genre in België. Sinds kort is Bellewaerde een superattractie rijker: de Dawson Duel-Alpine Coaster, genoemd naar de Canadese stad Dawson, waar ieder jaar een belangrijke hondensledewedstrijd over verschillende dagen gehouden wordt en de deelnemers na een lange tocht kunnen rusten. Dat kunnen de deelnemers aan de Duel-Alpine Coaster eveneens. Ze moeten namelijk te voet de 26 meter hoge startplaats via een wandeling van 320 meter bereiken om daarna tegen elkaar in individuele sledewagentjes aan een spectaculaire afdaling te beginnen tussen de kruinen van de bomen door.




Drie uitdagingen


De constructie van de Dawson Duel Alpine Coaster was niet evident. Gelijkaardige bestaande attracties buiten Europa werden tegen een berghelling aan gebouwd, zodat de coaster de flanken van de heuvel kon volgen. In het vrijwel vlakke Ieper was dat geen optie. “Het meanderende tracé van de Alpine Coaster werd bepaald door enerzijds de bestaande bomen en anderzijds door de gewenste belevingswaarde”, zegt Maarten Tavernier, zaakvoerder van het multidisciplinair bureau TIDES, dat instond voor de architectuur, de structuurplannen en het project management. “Op basis van x, y, z-coördinaten werd het tracé van de coaster in 3D, parametrisch gemodelleerd. TIDES heeft beroep gedaan op POUMA om deze track dynamisch te modelleren. Vervolgens werden de structuren ontworpen tussen het uiterst precieze tracé en het grillig opgemeten terreinprofiel.”




Het feit dat de attractie zich in een bos bevindt, vormde een tweede uitdaging. Thomas De Wandeler, zaakvoerder van de De Wandeler Metaalbouw, die instond voor de uitvoering: “Er moest een structuur worden bedacht die de natuur ongeschonden hield, dus met een zo gering mogelijke impact op de bomen”. Dat laatste was een eis van de opdrachtgever die van respect voor de natuur een leidmotief maakt.



Een derde challenge was de vlotte samenwerking tussen het multidisciplinaire bureau TIDES, hoofdaannemer De Wandeler en de Duitse coasterbouwer Wiegand. “Timing was cruciaal in dit project, waardoor een vlotte opvolging van de werken vereist was”, aldus Maarten Tavernier. “Door het uitwisselen van IFC-modellen konden alle conflicten op voorhand ontdekt en opgelost worden”.



Staal en hout


De structuur van de attractie is een combinatie van staal en gelamelleerd hout. Het staal, voornamelijk S355 werd gebruikt voor de kolommen die de attractie dragen, de vakwerken van de toegangshelling, de stijve kern van de toegangstoren, de diverse gebouwen die dienst doen als uitstapzone, het technisch lokaal en de trappen, leuningen en geleiders van de sledes. Alle zichtbare kolommen die de attractie ondersteunen, zijn dikwandige buiskolommen met een maximale diameter van


457 mm. De toegangshelling is samengesteld uit vakwerkliggers opgebouwd uit HEA en koker profielen die eveneens rusten op ronde stalen buiskolommen. De toegangstoren die de start van de attractie vormt en waarin de technieken zijn ondergebracht, is opgebouwd uit een stalen kern die dienst doet als liftschacht en stijf geheel van de toren met daarrond een structuur in gelamelleerd hout.


“De keuze voor gelamelleerd hout kwam er door de wens van de bouwheer om een maximum aan natuurlijke materialen te verwerken”, aldus Thomas De Wandeler. Het gelamelleerd hout werd ook gebruikt voor de spanten, waarbij de langste een vrije overspanningen hebben van 25 m. Zij vormen de ondersteuning van stalen rails, waarover de sledewagentjes met een snelheid van 40 km/u naar beneden suizen. Deze rails zijn stalen buizen die gebogen zijn volgens het bochtig traject van de attractie. De opbouw vormde dus één grote meccano waarbij 22 000 bouten nodig waren om de 354 ton staal en 292 m³ gelamelleerd hout met elkaar te verbinden.




Torenkraan


“Vermits het bouwterrein een bos is en dit dus niet toegankelijk is voor klassieke mobiele kranen werd voor een vlot verloop van de montage gekozen voor een torenkraan met een draaicirkel van 70 m waarmee drie vierden van de attractie kon worden opgebouwd. Om de montage vlot te laten verlopen werd de staalstructuur in zo groot mogelijke delen op grondniveau voorgemonteerd en daarna met de torenkraan op haar definitieve plaats gehesen." Zo werd bijvoorbeeld de 12 ton wegende dakstructuur op grondniveau gemonteerd, bekleed en afgewerkt met dakplaten en goten, alvorens ze in één beweging op de toren te hijsen. “De gevel en de dakbekleding van de diverse gebouwen werd eveneens door ons geleverd en gemonteerd”, aldus Thomas De Wandeler.



Hiervoor werd gekozen voor een stalen golfplaat die door de decoratieafdeling van Bellewaerde in diverse patinatinten werd geschilderd, helemaal in harmonie met de sfeer van de Canada-zone in het park waarin de attractie staat. Veiligheid Het veiligheidsaspect werd reeds in een vroeg ontwerp mee bekeken. Zo werden in samenspraak met de brandweer en de veiligheidsverantwoordelijken in het park de nodige noodtrappen en evacuatieroutes mee voorzien. De bereikbaarheid en de toegankelijkheid van de attractie voor de technici werd eveneens van bij de ontwerpfase gepland. Zo kunnen de technici bijvoorbeeld het volledige traject van de attractie afstappen voor inspectie of onderhoudswerken op houten of stalen looppaden die mee tussen de sporen van de attractie gemonteerd werden.




“De combinatie van stalen kolomstructuren en houten liggers bleek zowel voor ons als voor de bouwheer een ideale oplossing te zijn”, besluit Maarten Tavernier. “Rekening houdend met de capaciteiten van deze materialen kon de engineering voor elke situatie voor een optimaal ontwerp zorgen. De vrijheid en de flexibiliteit in het ontwerp met deze materialen was een groot voordeel”. Het gehele project van de attractie stond onder controle van het keuringsorgaan TÜV.

Bron: Publicatie infosteel 03/2018
Tekst: Jos Segaert
Beelden: Thomas De Wandeler, Jo Van den Borre (Infosteel)

Anderen lezen ook

12/10/2023 – JOBDAG BIJ DE WANDELER

Metaalconstructie De Wandeler sterkhouder op bedrijventerrein

Covid-19: wij blijven aan het werk!